lördag 15 oktober 2011

Veterinärbesök

Igår var jag ju till veterinären med Sixten för att ta tandsten och sätta in kastrerings chippet.

Han var väldigt glad att få komma dit då han tycker att de är väldigt trevliga där. :) Vi var till Mora till disktriktsveterinärerna.

Sen fick han sprutan med sederingsmedlet. Och vi väntade och väntade och väntade. Efter tio minuter la jag upp honom på bordet så la vi en handduk runt honom så han slapp frysa, sen väntade vi lite till. Nu brukar vanliga hundar sova. :P

Men inte lilla Sixten, han var så spänd så vi fick inte ens upp hans mun, även fast vi hade verktyg.. Han var typ låst! Han bara vägrade.

Så veterinären kom in och gav honom en spruta till. Sen väntade vi återigen.. och väntade.. Han kämpade hela tiden, men nu kunde vi iaf bända upp hans mun med verktygen.. Men han kämpade som sagt och bet ihop hela tiden och rykte lite ibland..

Djursjukvårdaren Marie som jag känner, som tog tandstenen sa att det är vanligt att dvärghundar brukar kämpa mer, men inte såhär mycket!

Haha, jag och Marie har nog aldrig skrattat så mycket när vi har tagit tandsten på mina jyckar :P
Jag bara tänkte; Ja det här är Sixten, det var liksom så typisk honom att vara så envis och spänd. :P

Vi satte ju in chippet när han ändå var "drogad" och det är jag glad för att han var drogad! För kanylen var större än när man sätter in Id chippet så tom veterinären sa att han var glad att han var drogad.. Fy tusan vilken kanyl..

Redan igår kväll såg jag att Sixten hade blivit mer speedad. De blir ju värre de första veckorna när man har satt in chippet, så jag var beredd att det skulle komma, men inte att det skulle komma på en gång :P
Han var mer rastlös och stressad igårkväll än vanligt.

Och imorse fick jag det verkligen på svart och vitt att det har kickat in. Vaknade utav att mitt lilla yrväder står och snurrar på stället (det är hans självbelönande stressbeteende) och är helt galen och det har han varit hela morgonen. Så nu vet jag vad jag har att göra de kommande tre veckorna. :P

Men det känns bra att ha det gjort och jag längtar tills första perioden har lagt sig så jag får se om det blir någon skillnad på min kille. :)
Det skulle ju vara underbart för både honom och mig och man fick bort ännu mer stress :)

Idag blir det nog att ta det ganska lugnt.. Ta en långpromenad i det fina vädret kanske, om Sixten klarar det idag..
Mamma drar till Borlänge så det blir bara jag och pappsen hemma.

Saknar min sambo!! <3 <3

1 kommentar:

  1. det är inte det att jag skämms, det är mer det att det är så förbannat jobbigt att tänka på det så jag vill inte tänka på det. och jag vill inte tända ljus på kyrkogården, och jag vill inte nämna att det var ett år sen, för alla känslor rivs upp igen och det är så skönt att få fokusera på jaga och slippa tänka på sorg.
    Samtidigt som jag ville tända ljus på graven, och jag ville nämna det på den dagen..

    SvaraRadera