tisdag 27 september 2011

Utvecklingssamtal och träning med Sixten

Igår var jag ju in till Elin i Rosta för att träna med Sixten, men när jag ändå var där så hade vi utveckligssamtal först.

Det är nog det bästa utvecklingssamtal jag haft nånsin under mitt lilla liv! Mitt självförtroende fick sig en boost iaf! Jätteskönt! Så nu känner jag mig väldigt lugn inför utbildningen iaf. Vi tar det som det kommer. Det värsta som kan hända är att jag får ta examen lite senare, eller att jag får göra om proven. :)

Sedan började vi träna Sixten.
Elin hämtade hennes golden Lipton och så skulle jag bara stå där och låta Sixten hållas. Och vet ni vad?! När jag inte gjorde nåt, vände Sixten ryggen till hunden som vi har trott att han är rädd för och skällde på mig istället! Det var mig han ville ha igång. "Om jag skäller så bryter matte mitt beteende och ger mig ett kommando så jag får godis." Fattar ni hur mkt han har lurat mig eller :P
Så vi ska träna under arrangerade möten, alltså att jag bara sitter som vanligt medans det är en annan hund i rummet och så kastar jag ner en godis på golvet när Sixten är lugn, eller gör bra val. Att han är lugn, eller gör en lugnande signal eller vad som helst.
Det var faktiskt väldigt roligt att se!
Elin sa att jag skulle ta hjälp av mina instruktörskompisar så nu vet ni tjejer ;)
Det som jag också tycker är roligt med sådan träning är att faktiskt kan sitta och studera Sixten språk, vilket jag inte riktigt hinner med när man är på promenad, för då ska man inte bara stå och låta honom skälla på hundarna som försvinner. Men under arrangerade möten kan jag faktiskt lära mig mer av honom och förhoppningsvis lär han sig också nåt. ;)

Sen eftersom han inte alls är lika harig, ska vi eventuellt chip kastrera honom. För han är väldigt hormonell och direkt det är en löptik i närheten så flippar han ur.. Så vi ska testa med chip och se om det blir någon förändring, om det blir stor förändring ska vi kanske kastrera honom permanent.

Men det kändes som ett bra träningspass igår och det går åt rätt håll!

Lilla killen var helt död hela kvällen sen. Det var drygt att skälla på Lipton utan att få "hjälp" av matte ;)

Idag blir det nog att åka till Moa och träna jycke och snacka och chilla. :)

Ha det så bra! :) Ciao

1 kommentar:

  1. amanda27/9/11

    hojta om jag och jaga kan ställa upp och hjälpa till!

    SvaraRadera